Tuesday, July 18, 2006

jobbigt läge

Jag har adopterat en rabatt hemma hos mamma. En utmaning, minst sagt. Det är stekande sol nästan hela dagen, invid husväggen. Jorden är lerjord, men under är det väldigt väldränerat. En liten del är skuggig nästan hela dagen, istället. Det enda som har trivts hittills är sedum. Vi shoppade loss på perennrea i närmsta handelsträdgård, en del stenpartiväxter som borde gilla det torra, men kanske inte det leriga. Lite gråa örter, för att de var snygga mest. Flyttade dit en del fetknopp fråån lite här och var, samt delade på någon slags nejlikor som verkar tycka läget är okej.
Det skulle behövas något högt, eller i alla fall halvhögt, och någon slags buske, för lite struktur. Har fått förslag på spirea, ölandstok eller någon inte så kräsen ros. Det finns ju rätt så snygga varianter, även om jag ryggar bakåt lite och bara får allt för starka bostadsområdes och vaktmästarbeskärningsvibbar av de där växterna.
Åhhh... jag har aldeles för dålig växtkunskap. In och plugga med mig!

3 comments:

:sericea: said...

Rosa rugosa. klarar allt. :o)

lisa said...

men jag hatar rosor av princip.

:sericea: said...

inte vreeesrosor. det är inte rosor egentligen. det är en sur o taggig jävla buske som klarar sig själv jättebra :o)

tacksam som är det magiska ordet!