Sunday, April 23, 2006

Premiär!

Våren är här, fingrarna blir bara grönare och grönare och fönsterbrädorna blir mer och mer belamrade av sådder och sticklingar som ska ut på Balkongen.
Och vad passar då bättre, i dagens it-samhälle med det papperslösa kontoret, än en balkongblogg? Tidigare år har jag varit gammalmodig nog att ta gamla hederliga pappersbilder på utvecklingen på balkongen, men det är nya tider nu. Digitalkameratider och bloggtider. Och jag vill inte besudla min vanliga blogg med en massa skott och ympar.
Balkongen är i ja, jag vet inte vilket läge, hittar inte kompassen, men det är lite sol tidigt på morgonen och lite mer på kvällen. Utsikten är bedårande så länge man bortser från att den till stora delar upptas av Hisingen.
På mitt jobb har jag ju minst sagt stora ytor att odla på, om jag nu skulle hunnit göra det och sluppit plocka skräp och tömma papperskoprgar, sätta upp "rasatning av hundar förbjuden"-skyltar och klippa milsvida gräsmattor och så vidare. Här hemma på balkongen är det lyxliret som gäller. Småpillet, de små frösådderna som pysslas om varje dag, min stolthet pelaräppelträdet, retrosnygga idegranen och annat.
Det hela började för säsongen för sisådär en vecka sedan. Då kunde jag inte hålla mig, och köpte några gula penseér. de toppades av en Bellis Perennis, och ja, nu är det bara att försöka hålla sig och inte slänga ut för mycket för tidigt. Det var ju trots allt frost senast i förrgår. På ren trots satte jag dock ut några skott av ampellilja. De trivs säkert inte alls när det är så pass kallt, det är ju en inomhusväxt här, men jag kunde inte låta bli. Jag vill se grönt när jag tittar ut!

1 comment:

:sericea: said...

låter bra det här :o)