Monday, October 08, 2007

Frostvarning

De varnar för frost i större delen av landet i natt. Jag tar det säkra före det osäkra och hämtar in mina pelargoner från balkongen, de som ska sparas. De som inte har en stickling eller moderplanta inne redan.
En fattigstugfes, kan det verkligen stämma att de kallades så? som stått fastsurrad vid balkongräcket för att inte blåsa sönder. Full med fnasiga blad, men ännu inte en enda knopp. Jag misstänkte ljusbrist, men nu ver jag inte. Det har inte blommat på fem år, så länge som jag haft den. Men dess avkommor satte minsann igång att blomma nästan på direkten. När de flyttat ifrån mig.
Och så en rosa sak. Helt vanlig. Frodiga gröna blad, men alldeles för sneväxt så den fick tuktas en aning. Stort affektionsvärde har den i alla fall. Dess moder växte i en lägenhet vi tog över. För fem år sedan. DLK, och då menas inte De Lykliga Kompisarna. Lägenheten som var fylld med saker, som när den blev till ett dödsbo blev vår plikt att ta hand om. Efter sjuhundrafyrtioelva turer till grovsoprummet var pelargonen kvar. För växter kan jag inte slänga.

No comments: