Monday, August 18, 2008

Ny rabatt



tricyrtis


En kompost hamnade på fel ställe förra sommaren. Ett ogenomtänkt ställe. Så nu var det dags att flytta komposten till ett mycket smartare ställe. Men näe jag började gräva, upptäckte jag att det redan var en hel del som var finfint komposterat, och eftersom jag ändå tänkte ha en rabatt där, fick den mesta av den före detta komposten ligga kvar. Skönt att slippa reparera gräsmattan där den legat, skönt att få en halvfärdig rabatt med en gång. Det var bara att kantskära, fixa till formen, kratta och åter kratta, vända i lite häskgödsel och sedan kratta lite till. Till saken hör att jag är ganska dålig på att anläggningskratta, samtidigt som jag är smått besatt av det, så jag krattar väldigt mycket när jag ska anlägga något. Och till slut blir det, om inte finaparkenperfekt, så helt okej. Den är sisådär två kvadrat stor, typ oval. Jag har tänkt att den ska bli större efter hand, tycker egentligen att sådana här rabattöar ser lite futtiga ut, men det här var vad jag hade lust att gräva idag. Och jag har inte växter så det räcker till större just nu. De väsxterna jag satte har jag tidigare haft i andra rabatter eller i kruka.
I rabatten finne en salig blandning. En fin salig blandning. Först och främst ett träd. Ett träd som, fullvuxet, blir typ sju meter. Haha, det var de inte beredda på, grannarna! Trädet är en Acer peltatum ssp. Maximowkzii (ehh, det låter som en Mangafigur?, men det är alltså en lönn, och jo, egentligen hatar jag lönnar men den här är ett undantag. Ser ut som om den kommer att se ut som en strimmlönn), och är än så länge väldigt litet och nätt. Och nätbeklätt, för trots att kaninjävlarna inte ätit på det när det stått i kruka, vågar jag inte lita på att de inte hugger in nu när det står på sin slutgiltiga plats.
Vidare finns det Tricyrtis (skuggliljor), rhodgersia, astrantia (stjärnflocka), Heuchera 'Ninja' (spetsmössa), en nejlika, en achillea (rölleka), och sist, och än så länge minst 70 lökar. Det är narcisser, hyacinter och tulpaner, mest vita och ljusgula men en del mörkt lila. Och det får mig att längta lite till våren. Då kommer jag sitta på pass, med hagelbössan för kaninjävlarna ska inte få smaka ett endaste dugg!

4 comments:

fingerspitz said...

du verkar lite farlig, nu vet vi inte om vi vågar komma på besök, även om vi är nyfikna...

Kollobarnet said...

det där med att anläggningskratta... hur gör man då?? det är något du måste visa!

Jag hoppas att inte lille skutt håller sig borta :-)

lisa said...

jag är bara ond mot kaniner, jag lovar!

lisa said...

Anläggningskratta är en svår konst, men jga ska försöka visa någon gång!