Saturday, August 09, 2008

Äpplisar!

Hurra! Äpplena är mogna! Det blev en stor bärkasse till oss, en liten till Mamma, en liten till grannen och lite till. Tyvärr satt en evil geting och lurade på ett av äpplena, så Rekan blev stucken, mitt i leden på ena ringfingret.

En paj är redan gjord, och den blev supergod. Jag använde mig av världens bästa äppelpajrecept, som jag hittade i en arlabrochyr för några år sedan. Men jag freestylar alltid lite, idag blev det hakcad mandel istället för solroskärnor, och ingefära och kardemumma på. Attans, receptet verkar inte finnas på hemsidag. Snålarla!

Kräm, kommer det att bli. Och mos.

3 comments:

Jo said...

Äpplen! Oj, vad avis jag blev nu! Jag vill också ha äppelträd! Vi ska försöka med fruktträd, men vi kan inte så mycket om vad som överlever i vår tall/skogsträdgård ännu. Tills dess får vi köpa våra äpplen i affären. :)

Kollobarnet said...

Det där receptet skulle jag vilja se lite närmare på! I morgon ses vi :-)

lisa said...

Det kommer nog fina svenska äpplen i affären snart!

Japp, Anna, vi ses imorgon! Och någon gång ska jag få tummen ur och publicera det där receptet.