Tuesday, March 04, 2008

Beskärt

(nej, det heter ju inte beskärt men det låter roligt)

I går var jag på lotten och beskar träd. Solen strålade och allt var perfekt! Förutom det faktum att jag fick lägga minst en timme på att fila/tälja/raspa/banka på dörrkarmen, för dörren till "stugan" hade slagit sig så pass att den inte gick att stänga. Jag visste att det skulle vara svårt att få igen dörren, det har varit så hela vintern men blivit bärre och värre. Tidigare har det fungerat med en välriktad spark och en hammare. Men jag var tvungen att ha min SuperSilky och min Felco, som natruligtvis låg där inne. Försökte först använda hejkomochhjälp-sågen och en skitsekatör, för att slippa öppna dörren, men det gick inte alls.

Träden har kräfta. Inte jättemycket, men en del. Och de har inte blivit beskurna alls på ett par år, tror jag, förutom i somras då jag grejjade lite. De har inte heller någon bark kvar alls knappt längst ner, för kanin-j-klarna har tyckt att de behövde den bättre. Dumma kaniner, de kan väl äta något annat??? Så jag får se hur länge jag kan ha kvar träden. Ett är ju redan dött, men det ska få bli klätterställning för en honungsros. Det största är det med minst bark kvar, men det har å andra sidan mindre kräfta än det minsta. Jag nådde tyvärr inte, och hade inte alltid hjärta, att ta bort alla grenar med kräfta på. Kanske gjorde mig själv en otjänst, men eftersom det ändå känns kört för träden är det lika bra att de får stå och se okej ut några år till, än att stympa dem helt och bara plågas i väntan på att loppet är kört. Får ta mig en ordentlig funderare på vad de ska ersättas med, vore skönt att kunna ha något på gång så att inte tomten blir helt platt sedan.

Det finns ju lite olika metoder att beskära på. Igår fick jag delvis ta till metoden beskär så mycket som möjligt innan du ramlar ner. Stegarna jag ahr att tillgå är verkligen inte bra, och jag är ju inte speciellt lång, så det var svårt att nå och stå stadigt på samma gång. Men lite spännande ska det ju vara! Funderar på om jag ska försöka mig på att klättra högre upp för att kunna ta det jag inte kunde nå, men då ska jag nog ha någon med mig som tar emot mig när jag ramlar ner.

Idag har jag de sedvanliga valkarna i händerna och ömheten på smalbenen. Måste alltid luta smalbenen mot stegpinnen över den jag står på, för att hålla balansen, och det är inte så skönt dagen efter. Skulle jag beskurit mer skulle jag nog använt fotbollskydd...

No comments: