Tuesday, June 17, 2008

Häckfunderingar



Det behövs verkligen en häck längst fram på kolonin. Som gör att man slipper se det fula grå Bombardier-huset, och som dämpar effekten av förbiåkande tåg en liten aning. På ena sidan om grinden står en idegran. Jag är inte överdrivet förtjust i idegranar, men det är i alla fall uppväxt och relativt stor. Så den ska jag nog behålla. Brevid den ska rönnen stå, och jag tror det räcker på den sidan. På andra sidan däremot. Där finns idag tre vinbärsbuskar som inte är så roliga. Tre små buxbomsplantor finns också, det ser väldigt futtigt ut men de står där i väntan på annan placering, jag ville inte övervintra dem i krukorna de bodde i förra sommaren. Samt en övervintrad jätteverbena och ett gäng vita digitalis. Resten är bara en remsa uppgrävd gräsmatta, som jag gjorde förra hösten för att förbereda för häckplantering.

Nu kommer den stora frågan; ska jag köpa häck i år, eller vänta till nästa? Det ser verkligen inte roligt ut utan häck. Det skulle vara skänt att få upp den, ju förr dessto bättre. Men å andra sidan är det bra att vänta för att
1, jag har en säsong på mig att rensa bort ogräset och det ger häckplantorna en bättre start.
2, om vi ska bygga en massa kommer häcken kanske vara ivägen då vi ska få in grejjerna på tomten.
Jag skulle kunna sätta fler höga sommarblommor istället för häck i år. Jag har ett gäng narcisstobak på lager, och digitalisen skulle kunna spridas ut.
Häcken ska förresten bestå av häggmispel, eventuellt med en fläder i ena hörnet. Och över grinden ska det bli en "fyrkantig både" av trä för humle att klättra på.

Hur skulle ni ha gjort?

(bilderna är från förra året, därför fattas digitalisen)

6 comments:

Lilla B said...

Jag skulle satsa på högväxande blommor i år och se tillatt rensa ordentligt så allt rotogräs är borta innan häckplantorna kommer på plats. Häggmispeln växer ju så fort så den hinner långt nästa år.

lisa said...

Det är ditårt det lutar, om jag inte skulle snubbla över någre häckplantor i år :)

Anonymous said...

Häggmispel är min favorithäck, mycket bra val! Jag går ju själv i häckplaner som du vet... men det går långsamt fast planen är att de skall i jorden detta året iaf, ihop med en fyrkantig båge precis som du över grinden :-)

lisa said...

Vi har bra smak, helt enkelt :)

cS said...

Jag håller med lilla b. Gör ett bra förarbete så kommer häcken att växa så det knakar. Jag har låtit vildvin växa upp så den skymmer industribyggnaderna hos mig. Innanför sticker en del olika buskar upp, just nu Buddleja. Lycka till, det kommer att bli jättefint. /Claus

lisa said...

vildvin är verkligen snyggt! Jag har en kolonigranne som har låtit vildvinet klä in ett helt gunnebostaket, det är väldigt snyggt!