Wednesday, August 30, 2006

Att använda sin balkong

Idag råkade jag gå förbi huset där svt´s programserie Lilla Täppan spelades in. Själva programmet har jag ju redan skrivit om, och det var väl inte helt uppskattat.
Det var kul att se balkongerna på riktigt, det som syntes nedaför gatan utan att man stod och råglodde.
Det trista var, att det verkar verkligen inte som om programmet lyckats inspirera några grannar. De flesta balkongena i hela området omkring var helt tomma, några med bara en stol eller två, men nästan inga med växter på. Vad är det med folk? Varför använder de inte sina balkonger? Det är dessutom rätt så stora balkonger där. Familjebostäder borde göra något åt saken. Och Posiedon tror jag har hus där också. De borde uppmuntra sina hyresgäster att odla på balkongerna, underlätta. Engagera dem i balkongtävlingar. Skänka bort en och annan Tagetes eller Petunia. Eller något finare. Det är inte så att jag tycker att bostadsbolagen borde tvinga sina hyresgäster att bli odlingsentusiaster, alla vill uppenbarligen inte det. Men om de får lite uppmuntran? Tips på ljusslingor och vintergrönt? Lättskötta urnor med bara en riktigt härdig planta i? Hade jag jobbat på ett bostadsbolag fortfarande, hade jag dragit igång en reclaim the balkong-kampanj för länge sedan. Sett till att folk slängde sitt skräp och vågade ställa ner sina cyklar i cykelrum istället. Det är nästan så jag förordar plastväxter, om inte annat. Bara man tar bort de "blommande" mitt i vintern, det blir lite väl artificiellt.
Ett bostadsområde ser bra mycket bättre ut om folk använder sina balkonger. Det ser använt ut, bebott. Kanske till och med tryggt.

4 comments:

Lindas trädgårdsblogg said...

Märkligt. En annan bra grej är om man köper in massor med sommarplant på våren och har en gemensam planteringsdag. Men kan det inte vara så att många bor på sina sommarställen på sommaren och därför inte använder balkongen för odling?

lisa said...

Det kan vara en bra förklaring för vissa i alla fall. Så smart var inte jag.

:sericea: said...

annars tycker jag att man ska skicka ner folket i källaren som har en lägenhet med balkong/uteplats och aldrig använder den. det finns ju folk som längtar efter det!

lisa said...

Ja, i rrättvisans namn kasnke man borde göra lite tvångsförflyttningar :)