Monday, July 30, 2007

Mos mos!

Idag köpte jag askorbinsyra, så nu blev det mos! (Det var som du trodde Helena, det är till för färgens skull.)
Moset verkade bli kalas! Gjorde en omgång på en liter, har lika mycket äpplen kvar i kylen och dubbelt så mycket kvar i trädet. Till en liter mos använde jag 14 äpplen, men då skar jag bort ganska frikostigt runt kärnhuset, för urkärnaren gick sänder på en gång så det blev till att använda kniv. Jag hade i ungefär en deciliter socker. Funderde på att prova med att ha i muscavadosocker och/eller ingefära eller kardemumma, men jag lät bli den här gången.

Det jag funderar över nu, är hur äpplena håller sig. Om det är bäst att låta dem sitta kvar på trädet, och hoppas att inte alla blåser ner innan nästa gång jag kommer, eller om man ska plocka alla och knö in dem i kylen. De verkar ju vara lagom mogna nu, i alla fall de jag har här hemma.

Och vinteräpplena, när plockar man dem? Hur vet man att de är mogna, när de ska lagras innan de blir som bäst?

Nu har jag lika mycket äpplen kvar i kylen som ajg gjort av med och dubbelt så mycket kvar i träden. Det får nog bli mer mos. Och paj. Och kräm, inte minst. Det är ju min speciella favorit. Och jag tänker på mormor och gråter lite. Det måste vara från henne jag fått det här husmorandet.

6 comments:

Helena said...

Du kanske borde prova Äppel- och skinkpaj? Lät helt bisarrt, men vem vet... Äppel-tzatziki låter också spännande.

lisa said...

bra tips! jag tror båda kan vara goda. men det där med okokta kikärtor i pajskalet när man förgräddar kan vara det kosntigaste jag hört på länge!
den där äppeltzatsikin kan jag tänka mig är speciellt god till grillat.

Anonymous said...

Mormor klyftade äpplen och frös in, seadn låg de där i frysen och väntade på att bli paj eller kräm.
Bra va?
Mormor var en klok kvinna, hon hade fem barn och ont om pengar, så hon lärde sig att ta vara på det mesta!
Mamman

lisa said...

Visst var hon klok, och duktig på det där med att ta till vara allt... jag tänker alltid på när hon sparade på gamla kuvert för att skriva recept på.

johanna said...

det finns ju en äppelexpert i närheten av dig dagligdags. fråga honom, jag fick mycket bra svar förra gången.

lisa said...

kanske ska ta och fråga ut herrn...