Friday, May 09, 2008

årets


Årets perenn är vitfläckig, vitblommande lungört. Pulmonaria officinalis. Väldigt fin. Men jag kommer ihåg att jag hatade pulmonaria förra året då jag jobbade med den lite mer handgripligt. Den är sticksig, kletig och bladen blir bruna och fula alldeles för tidigt på säsongen. Då går de inte att dra av, de måste klippas. Klipper man ner det kommer den visserligen igen, men det är ett tråkigt jobb. Man kanske kan nöja sig med att ha den på bild? Alternativt på ett ställe man bara ser på våren?

(pulmonarian på bilden växer i Örtagården, Botaniska)

2 comments:

cS said...

Jag håller med dig. Det är ju bra att man kan få titta på dem på andra ställen. I en liten koloni blir det för trångt, tror jag

lisa said...

Precis. Om man inte har en stor koloni, med några träd i ett hörn, där pulmonarian kan vara ifred under.