Tuesday, April 29, 2008

Grävt

Igår på kollot var det grävdags. Jag har ju adopterat fem sorters potatis, och de måste få någonstans att odlas på. Att gräva bort gräsmatta är dock inte det lättaste, trots en ny och finfin spade. Efter två timmar hade jag dock fått bort grässvålen och hällt på några skottkärrelass kompost. Men jag är inte nöjd och färdig, ska fortsätta imorgon.

För att inte bara gräva, så planterade jag två skuggliljor som jag kommit över på ett suspekt sätt, och med dem har jag nästan en lund/skugg-rabatt. I samma rabatt såg jag att min bronsrhodgerisa kommit upp, kul! Jag trodde den var död. Det är över huvud taget förvånansvärt mycket som kommer upp, trots min misshandel av det mesta förra sommaren. Mina höga perenner, en höstaster, perenna solrosor och något mer som jag inte kan komma på vad det var, börjar också komma upp. Skönt, det behövs lite avskärmning till grannarna.
Jag planterade även lite nemesia i en vårkruka. Och så gjorde jag ett experiment och satte en del höga sommarblommor i en urna, trots att det egentligen är för tidigt och de hittills bara bott i växthus. Får se hur det går...

3 comments:

cS said...

Tänk vilket jobb för att sätta potatis. Du går in för uppgiften. Själv fick jag "en näve" att sätta av min kollogranne. Till midsommar, sa han.

Anonymous said...

åå vad härligt! Hur kändes spaden? jag är ju grymt sugen. Min grässvål var oxå lite trixig minst sagt men just nu ser det fint ut (innan ogräset vänder ochväxer uppåt igen)


Det hade varit kul med ett besök hos dig snart!

lisa said...

Spaden kändes lite vinglig, men ändå seg och bra.

Självklart ska ni få komma på fika, jag måste bara styra upp lite mer först.