Saturday, October 04, 2008

Mosmos



Det fanns en gång en serie på baksidan av ett nummer av den eminenta tidskriften KP. Den handlade om en gubbe som köpte korv och mos, och ville ha mycket mos. Mycket mycket mos. Han blev lite exalterad, börjarde hoppa upp och ner, och kioskbiträdet tröttnade och hållde hela kastrullen med mos över honom. Trots att det var cirka tjugo år sedan jag läste den, så har det etsat sig fast i min hjärna, och jo, jag tycker fortfarande att den är rolig. Jag tänker alltid på den när jag tänker på mos. Och inte potatis, men väl äppelmos, blev det igår, då Fingerspitz kolonigranne kom över med en kasse äpplen mitt under beskärningen. Mos och kräm har det blivit hittills. Nu funderar jag på chutney, men hur ofta äter vi chutney egentligen? Å andra sidan åt vi aldrig äppelmos tidigare heller. Nu däremot måste vi, så att inte frysen svämmar över. Och för att det är så gott.

4 comments:

Jo said...

Hihi, det ringer en mos-klocka någonstans i bakhuvudet när jag läser om mos-mannen :)

Härligt med äppelmos, men hur äter ni det, dvs till vad?

lisa said...

Åh, vilken tur att någon mer kommer ihåg denna underbara serie!

Jag äter mos till gröt, och i filmjölken med musli.

fingerspitz said...

Äppelmos som är halvtinat funkar bra som glassubstitut.

lisa said...

Bra tips! Jag funderade på om jag skulle damma av glassmaskinen och göra äppelsorbet, men då är det ju ett bättre alternativ att käka moset direkt :)