Friday, October 24, 2008

Tidning

Idag på PressStop hittade jag en, för mig, ny tidning. Grow Your Own. Jag bläddarde bara i den som hastigast, men den verkade bra. Inspirerande, utan att bli allt för mycket Jamie Oliver, flera sidor om en koloniträdgårdsodlare, som jag tror var ett återkommande tema, men en aning brist på ekologisk odlig. (Något som jag ser som så självklart att tja, jag vill att alla andra ska göra det också). Men. Det finns ju allt som oftast ett stort men. I det här fallet fick tidningen åka tillbaka till hyllan för att det där med engelska trädgårdstidningar, de är ju ofta väldigt snygga och kan innehålla en hel del av det man saknar i de svenska, men de är ju just engelska. Deras råd funkar ju inte alltid här. Och när en tidningsshopping inte går att omsätta i praktiska kunskaper, då slår min snålhet till. Tyvärr. Speciellt när tidningen kostar 80 spänn. Men vi får se, det kanske blir ett inköp eller två i Glasgow nästa vecka.

Vad läser ni för trädgårdstidningar?

6 comments:

johanna said...

när jag har spenderbyxorna på (vilket oftast brukar bli när jag flyger/åker tåg) köper jag de glassiga brittiska magasinen Garden o sånt tjosan.
Annars läser jag bara Trädgårdsliv. Allt om trädgård har ju verkligen fått akutkris och blivit nån slags allt-ska-vara-vitt-och-antikt-med-plotter-överallt-guide.

Råd på bra tidningar mottages tacksamt!

Jo said...

Jag köper de flesta svenska än så länge, har inte riktigt sett ut någon favorit än :)

Har du kollat om man kan prenumerera på den? Det brukar ju vara billigare. Jag pren på ett antal "pysseltidningar" fr USA och de kostade $30 för 6 ex istället för 95 kr/st. Kanske värt att komma upp iallafall!?

lisa said...

Jag läser också Aot, men blir mest trött varenda gång. Det känns som att inget med trädgård får kräva något som helst arbete, allt ska vara lätt, färdigt och är det inte det så ska man använda maskiner... Det har blivit en inredningstidnign...

Trädgårdsliv tycker jag är snygg men lite intetsägande, och en del reportage har varit ganska kasst skrivna.

jag tror nästan att Allers trädgård är den bästa i kategorin allämnna svenska trädgårdstidningar, eller?

Sedan så får jag Hemträdgården, ful med med rätt så bra innehåll, och Odlaren, som är snyggare och med bättre innehåll (fast där har jag bara läst ett nummer hittills).

När man AoT-prenumeration går ut så får det nog bli en utrikesprenumeration, det verkar förmånligt!

Compact Garden said...

Håller med om att Allers trädgård och Allt om trädgård är bra trädgårdstidningar för det mindre täppan, har House&Gardens men det blir mest att drömma:-)En tidning som faller mej i smaken är Drömhem&Trädgård,som har lite lagom variation på trädgårdarna.Jag passar på att samtidigt önska trevlig semester./Anne

schmut said...

den tidningen är fenomenal. hittade den i våras och har varit hooked. den har återkommande om allotments och organic gardening, så, jo, den är ju rätt i prick.
inga blommor, bara frukt, grönt och återvinning.

annars har jag inte hittat några bra tidningar. jag håller hårt i andi cleavers böcker och läser flertalet odlingsbloggar.

lisa said...

Odling känns som att det gör sig bra i bloggform, bättre än tidning egentligen kanske, men ibland vill man ju ha något på papper istället. Speciellt om man, som vi, bara har en stationär dator.
Hmmm... får nog slå till på ett numemr!