Tuesday, November 04, 2008

Höstfint

Krukor i väntan på våren.
Pallkragarna, äntligen utan fula nät, och redo för vintern.
Ojdå, för sent att övervintra physalisen. Får så tidigare nästa år istället.
Is i det gamla handfatet. Och en kruka.
Allt åldras inte med värdighet, speciellt inte dahlior när frosten kommer.

Jag har ju planerat att gräva bort gräset runt mina pallkragar, och utöka grönsakslandet tills nästa år. Men igår när jag skulle gräva var det för fruset, så det gick inte. Får återkomma en dag med några fler plusgrader. Det är ganska kallt på kolonin, jag har en känsla av att den ligger i ett köldhål.

Men jag fick annat gjort. De flesta krukorna tömdes och ställdes in på vinterförvaring, diverse sommarblommor som skrumpnat ihop åkte i komposten, jag tog bort diverse pinnar och spaljéer, tog bort näten från pallkragarna. (De är så fula med nät på att jag helt enkelt tänkte att det är värt att bjussa kaninerna på det sista skrapet att äta upp. Förresten så låg den döda kaninen kvar, den var ännu äckligare nu. På kolonins anslagstavla informerades det om att det finns två nya kaninjägare på området, det låter bra!).

Den gamla komposten var dock inte frusen i mitten, vilket var en rolig upptäckt, för det måste ju betyda att det förbränns för fullt i den. Så jag kunde lägga lite ovanpå löv som jag vill ska ligga kvar och förmultna under vinbärsbuskarna, och ovanpå bönplantorna i en av pallkragarna. Där kommer bli, om inte finfin, så bra mycket bättre jord, nästa år.

4 comments:

Jo said...

Här har det höststädats minsann! :) Vi har inte varit ute på ett tag, jag antar att våra Dahlior har mött samma öde som dina..
Du har anammat det där KJ pratade om på föreläsningen ser jag, det kommer nog att bli finfin jord! Ha det gott!

lisa said...

Ja, man vågar inte göra annat än att följa KJs råd :)

Jag ser dahlior som ettåringar, det kanske syns...

Anonymous said...

Hej Lisa!
Ja tror också det har att göra med något sånt! Det är riktigt manligt att tåla starka saker. Visst är de söta männen...? Härlig blogg du har! Visst nu är hösten och vintern här på riktigt men faktiskt bara 3 månader till man kan börja planera och förgro! 8)

//Anna

lisa said...

Just, det är ju så man ska se det, tre månader kvar!