Wednesday, November 19, 2008

Majrovor

Jag har tidigare varit skeptisk mot majrovor. Men idag läste jag i Sanna Trönninges bok Sannas köksträdgård att de är mycket lättodlade. Majrova kan sås tidigt, i mars, och kan bli klara på 3-4 veckor. Och skördar man dem då de är valnötsstora, är de tydligen mycket goda. Det där med att så tidigt lockar verkligen! De kan också sås sent, i augusti, och stå över vintern om man täcker ordentligt. Perfekt, då kan man ha sallat eller något annat snabbt mittisommarenväxande på den platsen mellan majrove-perioderna!

7 comments:

Compact Garden said...

Jag är jättenyfiken på vad du har för tankar att peta ner i jorden och vad som kanske redan ligger och "ruvar".Jag skulle ta lite kort när det mörknade men det blev så himla mörkt så det gick inte, man blev skraj redan vid 6 tiden..hehe/Anne

lisa said...

Det är inte lätt det där med mörkret, väldigt opraktiskt! Nu börjar det i och för sig ljusna utenför fönstret, men det är bara för att det snöar... suck.

Jag har tusen tankar på vad jag ska odla nästa säsong, och de ändrar sig så fort jag hittar något annat spännande som jag också blir sugen på att testa. Det som finns i grönsakslandet nu, som kommer finnas kvar nästa år, är kronärtskocka och jordärtskocka, vinbär, björnbär, jordgubbar, smultron och rabarber. Nästa säsong blir det defenitivt squash, kanske en rad potatis, mer mangold, sockerärtot och någon slags bönor, och ja, sedan får vi se vad jag är mest sugen på då. Vill försöka ha en kombination av mycket tidiga och mycket sena grödor. Men mer rapporter och funderingar kommer säkerligen.

Kollobarnet said...

Majrovor kanske vore något för fröna att dela på? :-)

lisa said...

Ja, det skulle det absolut kunna vara!

Compact Garden said...

Jag planterade rabarber förra året men plantan blev bara mindre och mindre och grannens större och större så nu byter jag sort så jag får till en paj åtminstone/Anne

lisa said...

Ja, en paj är väl inte för mycket begärt :)

Compact Garden said...

Nä, det hade varit gott..grannen följde med spänning, men jordgbbar och smultron hade i alla fall lite mer fart!/Anne