Saturday, November 08, 2008

Produktivt




Jag har varit och plockat äpplen, alltså. Hittills har det resulterat i äppelchutney och äppelringar. Nu är jag lite sugen på att göra äppelgele, ska ge mig ut på receptjakt.

Min finfina sylta, safta och konservera-bok innehåller bara ett äppelgelerecept där mna först måste ånga saft av äpplen, som man sedan gör gele av, och det tycker jag känns lite överkurs. Annars är det en spännande bok, den är från 1979, tredje utgåvan, man kan ju undra om de har ändrat mycket från förstautgåvan 1973 eller om den bara var så poppis. Det finns recept på en massa konstigt, häggbärssaft till exempel.

5 comments:

Anonymous said...

Hej Lisa! Tomatsorten heter Cuor di Bue och smakar helt fantastiskt också.

Så fint och gott det ser med äpplena. Spännande kokbok.;O) Jag har gjort äppelgele nång gång med timjan i. Blev lite annorlunda och gott. //Anna

lisa said...

Aha, då får jag hålla utkik efter den tomatsorten!

Äppelgele med timjan låter gott, nu har jag surfat runt lite och funderar på att göra gele med mynta och/eller timjan.

Compact Garden said...

Ah..äppelchutney lät gott, vill du dela med dig av receptet?/Anne

fingerspitz said...

Så duktig du är, våra sista äpplen ligger fortfarande kvar i kylskåpet men de klarar sig ganska bra där.

lisa said...

Receptet finns på koloniliv.se här: http://www.koloniliv.se/20_246_Hemodlat_ar_godast.htm#1052

duktig och duktig, det där med äppelringar var hur lätt som helst!