Sunday, November 09, 2008

Äppelgelé

Så här gott såg det ut innan kok. Funderade på att äta upp det istället.
Under kokningen.
Silduken redo.
Silat. Ser ut som saftsoppa.
Det blir rätt stökigt när man håller på.
Klart!


Jag har inte bara gjort äppelchips idag. Gele har jag också gjort! Och dricka, men det var en restprodukt av geléproduktionen.

Så här var receptet:
ca 1 kg äpplen, knappt mogna syrliga (ca 2 liter skuren frukt)
5 dl vatten
9 dl socker (ca 750 g) per liter avrunnen saft

Med vanliga äpplen blir geléet ljust gult eller gulrosa, med paradisäpplen vackert rött.
Skölj frukten och skär bort ev skadade delar. Skär äpplen i bitar, paradisäpplen i halvor. Skal och kärnhus ska vara med. Koka upp vattnet, lägg i frukten och koka under lock tills frukten är mjuk, 10-15 min. Häll massan i en silställning och låt den självrinna 20-30 min. (Det går att krama ur en hel del när det slutat rinna, men det är ganska varmt så akta så du inte bränner dig).
Mät upp saft och socker. Koka saften 2-3 min utan lock. Tag grytan från värmen, tillsätt sockret, lite i taget, och rör tills det är löst.
Koka upp och koka kraftigt utan lock ca 10 min. Gör ev ett geléprov. (Kyl ett tefat. Ös upp lite av den heta saften på fatet, gör en ränna med en sked). Om geléet inte flyter ihop igen är det färdigkokt. Koka annars 3-5 min till.
Tag grytan från värmen, låt stå ca 5 min och tag bort hinnan som bildas. Ös upp geléet i rena varma geléglas eller i små glasburkar med lock. Fyll dem ända upp till kanten, geléet krymper när det svalnat. Sätt genast på lock.

Jag hade cirka en halv kruka färsk köpe-mynta och skal + saft från 1/2 citron i. Färgen blev väldigt röd och fin, men det blev verkligen inte mycket gelé, en och en halv mindre burk bara. Så jag rekommenderar att man gör dubbel sats.
Äppeldrickan gjorde jag genom att koka vatten och låta det rinna igenom det som blivit över i silduken, plus lite socker, så långsamt som möjligt, och sedan bara tappa på flaska. Den blev smarrig.

4 comments:

Compact Garden said...

Åh, det ser verkligen gott ut!Ska göra ditt andra recept från koloniliv under veckan../Anne

lisa said...

Lycka till!

Compact Garden said...

Ska jag ändra något i receptet? såg din kommentar om vinägerna/Anne

lisa said...

det beror nog lite på vad du har för äpplen. Mina var inte allt för smakrika, kan varit därför vinägersmaken blev lite för mycket. Men även mangoshutney har ju rätt mycket vinägersmak?